http://mirjamsoegner.com Mirjam Sögner, choreographer

MIRJAM SÖGNER

Fotos: Rania Moslam

"The beauty and eeriness of the work stems directly from the other worldly effect of the digital arc carved in living tissue. She looks like a woman but perhaps she is simply an approximation. A reduction, as though a human being could be expressed as a heavily compressed 3D motion graphic."

Paul Ransom / Australian Dance Magazine 



LARA 

Ausgangspunkt für die Soloarbeit LARA sind Bewegungsschemata animierter Helden aus den Anfängen der Computerspielära und im Besonderen die Fehler, die bei diesen ersten Versuchen organische Bewegung virtuell zu rekonstruieren begangen wurden.

Das Stück ist ein Experiment um diese verzerrten Bewegungsqualitäten auf einen echten Körper rück zu übersetzten ohne zu regulieren oder anzupassen was die digitale Vorlage vermisst oder überspitzt darstellt.

Dieser Prozess der Doppelübersetzung - die Imitation der Imitation - produziert einen realen Körper, der in digitalen Hemisphären gefangen zu sein scheint. Oder zumindest einen Körper, der offensichtlich anderen physikalischen Gesetzmäßigkeiten folgend operiert und somit Fragen über deren Beschaffenheit  und Ausformungen aufwirft.

Die wachsende Schnittmenge zwischen Materialität und Virtualität und die daran gekoppelte Frage welche Körperlichkeit eine solche ambivalente Hybrid-Realität produziert sind zentral Aspekte dieser Arbeit.

 

 

The central motive of LARA is the growing intersection of digital and physical realities and the question as to what kind of physicality this tangible/intangible hybrid-reality produces.

The piece takes the movement patterns of computer game protagonists from around 2000 onwards as a starting point, where early collections of pixels have developed into incompletely realistic digital effigies of ourselves. Subtle flaws like rendering glitches, stiff and arhythmical facial expressions and inorganic movements break the fragile illusion and give these avatars an alien and even uncanny air.

LARA re-translates these unnatural movement qualities and image-errors back onto a physical body. This process of double translation – the imitation of the imitation – produces a physical body seemingly trapped in the digital realm.

 

 

KONZEPT / CHOREOGRAPHIE / PERFORMANCE // Mirjam Sögner
MUSIK // Andreas Völk
LICHT // Sandra Blatterer
KOSTÜM // Mirjam Sögner

 

Mit Unterstützung von STARTStipendium des BKA Österreich und Theater Haus Berlin Mitte.


DATES:

> Ankara / TR, Solo Dance Festival, 29.6.2018 

> Melbourne / AU, Dance House, 10 - 12. Mai 2018 

> Bratislava / SK, Nu Dance Fest, 27.April 2017

> Lublin / PL, International Dance Festival, 10. November 2016

> Poznan / PL, Art Stations Foundation, 8. November 2016

> Zürich / CH, Rote Fabrik. YEAHYEAHYEAH Festival, 1+2. Oktober 2016 

> Oslo / NOR, Dansens Hus, 10+11. September 2016

> Athen / GR, ARC Dance Festival, 26. Mai 2016 

> Oberwart / AT, OHO,  Burgenländische Tanztage, 13. Mai 2016

> Pilsen / CZ, Spring Forward Festival - Aerowaves, 22-24. April 2016

> Salzburg / AT, tanz_house, Salzburger Performancetage,  21. März 2016

> Wien / AT, Brut, Imagetanz, 13. März 2016

> Amsterdam / NL, Frascati, Something Raw, 12 + 13. Februrar 2016

>  Belrin / DE, Ada Studio, Nah Dran, 22 + 23. August 2015

> Berlin / DE, Hungaricum, Montag Modus,  1. Juni 2015

PREMIERE // HAU3 Berlin, 100 Grad Festival, 1. März 2015

> Berlin / DE, Ada Studio, 10 times 6, 8 + 9. November 2014 (short version)

> Berlin / DE, Acker Stadt Palast, Acker Festival, 20. September 2014 (In progress




 

Volle Registration:
https://vimeo.com/120724711
FOR PASSWORD PLEASE CONTACT ME

 

Presse:

Dance Magazine Australia 

Cultural News

Cultureel Persbureau 

Ada-Studioschreiber 

 

LARA has been selected for the Aerowaves Twenty 16 Platform (www.aerowaves.org)

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